marți, 31 august 2010

O recenzie la cartea "Ortodoxia si problema banilor" editata de Sophia



Va marturisesc faptul ca de multa vreme saracia ma intriga sub aspectul ei cotidian, manifestat prin aparitia spontanee a cersetorilor care si-au elaborat incredibil de mult discursul, indreptatindu-ne sa spunem ca pentru fiecare potential donator ei au pregatit cate unul.
Pe mine ma omoara, pur si simplu, cu taxa pe intalnire, cum ii spun eu. Adica imi cer bani fix de un lapte pentru copil, de un bilet pentru ultimul tren pe care trebuie musai sa il prinda sau, mai grav, pentru o operatie.
Ba intr-o zi, unul din vamesii mei fideli, trecand cu grupul lui de prieteni, m-a apostrofat: de ce mananc shaorma de post, iar lui nu am vrut sa ii dau de un lapte pentru copil?!
Pentru ca nu imi place sa mi se puna taxa. Imi place sa am libertatea de a da cat vreau si cui vreau. Altfel, nu cred ca mai e vorba de milostenie, ci de un act automat prin care as putea sa ii fac o acerba concurenta cainelui lui Pavlov: de cate ori as vedea un cersetor, mana mi s-ar indrepta militaros spre buzunar si i-ar da neconditionat suma ceruta.
Socot, prin urmare, ca este binevenita cartea “Ortodoxia si problema banilor”-, aparuta saptamanile trecute la editura Sophia si structurata pe urmatoarele subteme: saracia si bogatia, despre bogatia nedreapta, ce este iubirea de castig, cum sa devenim desavarsiti, filosofia proprietatii- si din care extrag cateva opinii despre saracie, bogatie si problema banilor.

Viata de acum este menita muncii intru sudoarea fetzei, nu filosofarii.- Sfantul Teofan Zavoratul

Sa cautam saracia intotdeauna: ea este un mare bun. O sa-mi zici ca ea il face pe om umil si jalnic? De asta si avem nevoie, fiindca asta ne aduce mare folos.- Sfantul Ioan Gura de Aur

A indura cu rabdare pierderea comorilor tale este la fel de mare lucru inaintea lui Dumnezeu cu a imparti milostenii de bunavoie.- Cuviosul Areta din Lavra Pesterilor

Din bogatie se nasc luxul, placerile nelalocul lor si o multime mare de rautati. Sfantul Ioan Gura de Aur.

Toate pacatele imbatranesc odata cu omul, numai iubirea de castig intinereste pe zi ce trece. Sfantul Ambrozie al Milanului

A te multumi cu putin, iata ce inseamna bogatie; dorinta de a avea tot mai mult- iata semnul saraciei. Cuviosul Isidor Pilusiotul

Mare deosebire este intre a da mirenilor saraci si a face din banii aceia o manastire, unde pana la venirea lui Hristos se vor mantui multi, intre binele care se face numai o data si cel care aduce castig statornic. Staretul Ambrozie de la Optina.

Nu bogatia este un rau, ci iubirea de castig si iubirea de arginti. Sfantul Ioan Gura de Aur

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu